Scenariusz lekcji zintegrowanej w 1 klasie (język polski, plastyka, matematyka) „Lala Eli”
Tatiana Bagajewa, Lwów
Scenariusz lekcji zintegrowanej w 1 klasie
(język polski, plastyka, matematyka)
„Lala Eli”
Opracowała T.Bagajewa, nauczyciel klas początkowych
Temat lekcji: „Lala Eli” Utrwalenie litery L l
(lekcja zintegrowana: język polski, plastyka, matematyka)
Cele:
- Utrwalenie litery L l na podstawie wyrazów lala, Ela;
- utrwalenie nawyków analizy i syntezy dźwiękowej oraz wzrokowo – słuchowej wyrazów z poznanymi literami;
- utrwalanie pojęć: sylaba, głoska, samogłoska, spółgłoska, litera;
- rozwijanie umiejętności układania zdań do obrazków;
- kształtowanie umiejętności recytatorskich;
- nauka tworzenia i czytania sylab z poznanych liter oraz odczytywania zdań wspieranych rysunkami;
- rozwijanie komunikatywnych umiejętności oraz kształcenie umiejętności konstruowania wypowiedzi na podany temat;
- utrwalenie wiedzy o figurach geometrycznych (koło, prostokąt; kwadrat; trójkąt);
- rozwijanie nawyków i umiejętności plastycznych.
Uczeń:
- zna litery a, o, i, e, y, u, ó, l
- odróżnia samogłoski i spółgłoski, potrafi modelować schematy dźwiękowo – literowe wyrazów;
- rozumie pojęcia: sylaba, głoska, litera;
- układa do obrazków i ustala kolejność wydarzeń;
- wypowiada się na wybrany temat;
- czyta sylaby i zdania wspierane rysunkami;
- rozpoznaje figury geometryczne: koło, prostokąt; kwadrat, trójkąt;
- projektuje i wykonuje lalkę z figur geometrycznych;
- uczestniczy w pracy zbiorowej.
Materiały dydaktyczne:
- Czochra I.Tarkowska „Mój pierwszy elementarz” – Warszawa, 1999
- Wystawa zdjęć „Lala nie tylko dla Eli”
- Tekst wiersza M.Kownackiej”Lalki”
- Figury geometryczne z papieru kolorowego, klej, kartoniki, flamastry
- Nagranie pt. „Porcelanowe laleczki” (zabawa muzyczno – ruchowa)
Przebieg lekcji
- Recytacja przez dzieci wiersza M.Kownackiej „Lalki” (załącznik). Wprowadzenie tematu lekcji.
- Omówienie historyjki obrazkowej z podręcznika „Lala Eli”. Wypowiedzi uczniów na temat sytuacji przedstawionych na ilustracji.
- Ćwiczenia analizy i syntezy dźwiękowej oraz wzrokowo – słuchowej wyrazu lala i wyrazów fotel, klej.
Modelowanie przez uczniów schematów dźwiękowo – literowych wyrazów. Odróżnianie samogłosek i spółgłosek oraz oznaczanie ich prostokątami odpowiedniego koloru. Zastąpienie niebieskich i czerwonych prostokątów odpowiednimi literami.
- Czytanie kolejnych sylab: lo, lę, lu, li, la, le, lą
- Odczytywanie zdań wspieranych rysunkami: Sukienka lali. Ela czesze lalę.
Przerywnik lekcyjny . Zabawa muzyczno – ruchowa pt. „Porcelanowe laleczki”
- Opowiadanie nauczyciela:
– Historia lalki jest częścią historii człowieka od najdawniejszych czasów.
Pierwsze lalki były wykonane w sposób bardzo prosty z gliny, kości, drewna. Ale już starożytni Grecy i Rzymianie robili lalki posiadające ruchome nogi i ręce oraz zdejmowane części garderoby.
Czasy nowożytne – początek fabrycznej produkcji lalek. Wykonywano je z drewna(najczęściej sosnowego), wosku, porcelany. Sprzedawano także zestawy zabawkowych ubranek, bucików, biżuterii itp.
Plastik, guma – materiały, które zastosowują się we współczesnym przemyśle lalkarskim. A lalki szmaciane szyte były od wieków, często to właśnie szmaciana lalka stawała się pierwszą i najbardziej ukochaną zabawką małego dziecka.
- Korelacja z plastyką, matematyką: wykonywanie układanki lalki z figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt).
- Omówienie i podsumowanie
Pogadanka na temat ulubionych zabawek.Wypowiedzi uczniów ukierunkowane pytaniami nauczyciela:
– Czy można samodzielnie wykonać zabawkę?
– Z jakich materiałów można robić zabawki?
– Jakie czynności wykonujemy robiąc zabawki?
Załącznik
Maria Kownacka
LALKI
O, to nie są żarty wcale,
Ela ma dwanaście lalek:
A ta pierwsza lala_
spiewa — tralalala…
a ta druga
ślicznie mruga,
a tej trzeciej
warkocze się plecie,
a ta czwarta?
czupryna obdarta!
Ta niegrzeczna piąta
nie wychodzi z kąta.
Ta murzynka szósta
ma czerwone usta,
a ta siódma, krakowianka,
ma sukienkę po kolanka,
a ta ósma kudłata,
a dziewiąta woła: „tata”,
a dziesiąta woła: „mama”,
jedenasta chodzi sama,
a dwunasta ze szmatki
jest najmilsza u matki.