Scenariusz lekcji otwartej z języka polskiego: Film jak żywy!

Jagoda Woźniak, nauczycielka języka polskiego  w Szkole Podstawowej nr 2 w Łęcznej (wojewodstwo lubelskie)

Scenariusz lekcji otwartej z języka polskiego

Temat lekcji: Film jak żywy!

Klasy: V b, V d

Czas trwania: 45 min., 9.11.16 r.

Cele lekcji:

– kształci umiejętność poprawnego i swobodnego wypowiadania się

– poznaje zawody związane z działalnością filmową

– wymienia i charakteryzuje plany filmowe

– zna zasady zachowania się w kinie

– rozwija zainteresowanie sztuką filmową

Metody i formy pracy:

rozmowa/dyskusja, prezentacja, wywiad, quiz

Środki dydaktyczne:

plansze, fotografie z planu filmu Wołyń, afisz filmowy

Przebieg lekcji:

Wprowadzenie; powitanie uczestników zajęć, podanie tematu i celu lekcji.

Rozmowa dydaktyczna na temat filmu.

Zapoznanie uczniów z rodzajami planów filmowych (ogólny, totalny, amerykański, średni, pełny, zbliżenie, detal, makrodetal, półzbliżenie)

oraz z twórcami filmu (reżyser, aktor, dubler, charakteryzator, montażysta, kaskader, oświetleniowiec, producent, kaskader, montażysta dźwięku).

Przypomnienie zasad dotyczących właściwego, kulturalnego zachowania się w kinie.

Przybliżenie (przez wybranych uczniów) fabuły filmu Wołyń oraz ciekawostek związanych z powstawaniem tego filmu.

images

Fabuła filmu Wołyń

Akcja filmu „Wołyń” rozpoczyna się wiosną 1939 roku w małej wiosce zamieszkałej przez Polaków, Ukraińców i Żydów. Zosia Głowacka (główna bohaterka) ma 17 lat i jest zakochana w swoim rówieśniku Ukraińcu Petrze. Ojciec postanawia jednak wydać ją za bogatego polskiego gospodarza Macieja Skibę, wdowca z dwójką dzieci. Wkrótce wybucha II wojna światowa i dotychczasowe życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a później niemiecki atak na ZSRR. Zosia staje się świadkiem, a potem uczestniczką tragicznych wydarzeń i próbuje za wszelką cenę ocalić siebie i swoje dzieci.

Ciekawostki dotyczące filmu „Wołyń”

Film był kręcony w Lublinie, Kolbuszowej, Kazimierzu Dolnym, okolicach Rawy Mazowieckiej, Sanoka i Skierniewic. Zdjęcia kręcono od września 2014 roku do 21 sierpnia 2016.

Scenariusz Smarzowski napisał sam na podstawie opowiadań Stanisława Srokowskiego.

W filmie występuje 130 aktorów, w tym wielu z Ukrainy. Na produkcję zabrakło pieniędzy i pojawiła się groźba, że nie zostanie ukończona, powstała więc Fundacja na Rzecz Filmu „Wołyń”. Ludzie przekazali około miliona złotych i od 7 października film można oglądać w kinach.

Blisko ćwierć miliona widzów obejrzało film w premierowy weekend (czyli 8 i 9 października).

Na Festiwalu Filmowym w Gdyni film dostał trzy nagrody:

za zdjęcia dla Piotra Sobocińskiego,

dla debiutantki Michaliny Łabacz, która zagrała główną rolę

oraz za charakteryzację dla Ewy Drobiec.

Twórcy filmu zdecydowali, że Nagrodę Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej w wysokości 100 tysięcy złotych przekażą na rzecz Fundacji Niepodległości w Lublinie, która zajmuje się m.in. porządkowaniem miejsc pamięci i grobów Polaków na Wołyniu oraz na rzecz Towarzystwa

 Instytutu Europy Środkowo – Wschodniej w Lublinie, które wspiera pojednanie polsko – ukraińskie.
20161007153310-2c058eb4d2259f11b7511e10d1f5c9fb-815x440

Wywiad z uczennicą, która jako statystka brała udział w filmie Wołyń.

Wywiad z Amelką: 

  1. Opowiedz, jak trafiłaś na plan zdjęciowy filmu „Wołyń”.
  2. Jak wyglądał kasting?
  3. Czy musiałaś się przygotowywać do zdjęć?
  4. Co ci się najbardziej podobało podczas planu zdjęciowego?
  5. Co było dla ciebie najtrudniejsze w tej przygodzie z filmem?
  6. Kogo interesującego poznałaś przy okazji występowania na planie filmu?
  7. Czy chciałabyś jeszcze raz wystąpić w filmie, gdyby była taka możliwość?
  8. Przeprowadzenie quizu z nagrodami na podsumowanie lekcji i sprawdzenie wiedzy .

9 listopada bieżącego roku w bibliotece szkolnej odbyła się nietypowa lekcja języka polskiego tematycznie związana ze sztuką filmową. Inspiracją do tego spotkania dla jego organizatorek był udział uczennicy klasy V b Amelki Anisiewicz jako statystki w filmie Wołyń. Uczniowie klasy V b i V d przedstawili wiele cennych informacji na temat pracy filmowców oraz rodzajów kadru filmowego. Następnie Amelka w barwny i szczegółowy sposób opisała swoje wrażenia z planu filmowego.

Lekcja była dla wszystkich jej uczestników naprawdę interesująca, miała charakter dynamiczny, nie zabrakło akcentów humorystycznych, a pod koniec spotkania odbył się quiz, w którym piątoklasiści udowodnili, że sztuka filmowa jest naprawdę żywa.

Najnowsze aktualności

Jesteśmy na: