Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
Jagoda Woźniak nauczycielka języka polskiego, bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 2 im. T. Kościuszki w Łęcznej (Polska)
Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
Temat lekcji: W służbie Jej Królewskiej Mości – Językowej Poprawności
Klasa: VI d
Czas trwania: 45 min.
Osoby prowadzące: Jagoda Woźniak, Anna Ł.
Cele lekcji:
– rozpoznawanie błędów językowych i zastępowanie ich formami poprawnymi
– rozumienie znaczenia frazeologizmów w ich właściwej postaci
– posługiwanie się poprawną polszczyzną, dbałość o kulturę słowa
– włączenie się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
Metody i formy pracy:
rozmowa dydaktyczna, scenki, praca w grupach
Środki dydaktyczne:
karty pracy, słowniki (Słownik języka polskiego, Słownik poprawnej polszczyzny, Słownik frazeologiczny Słownik synonimów, Słownik antonimów), gazetka poświęcona najczęściej spotykanym błędom językowym
Przebieg lekcji:
Wprowadzenie; powitanie uczestników zajęć, podanie tematu i celów lekcji.
Rozmowa dydaktyczna na temat dbałości o kulturę słowa oraz konieczności posługiwania się poprawną polszczyzną, skomentowanie stwierdzenia Język jest Twoją wizytówką.
Przedstawienie ciekawostek na temat Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego;
dwie uczennice prezentują poniższy tekst:
uczennica I:
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Został on ustanowiony w 1999 roku, żeby podkreślić bogactwo i różnorodność językową świata. Chciano również zwrócić uwagę na liczbę języków zagrożonych oraz ginących.
uczennica II:
Na świecie istnieje około 6,5 tysiąca języków, z których połowa jest tak rzadko używana, iż mogą zniknąć w ciągu kilku następnych pokoleń.
Niektórzy naukowcy przewidują, że do końca XXI wieku przetrwa zaledwie jedna dziesiąta obecnie używanych języków.
uczennica I:
Najbardziej popularne języki to: chiński, angielski, hiszpański, hindi, arabski.
uczennica II:
Obchody Dnia Języka Ojczystego są okazją, by zwrócić uwagę na konieczność ochrony dziedzictwa językowego.
Scenki;
uczniowie przedstawiają scenki (przygotowane wcześniej w domu) z celowym wykorzystaniem żargonu uczniowskiego:
scenka 1
rozmowa telefoniczna na temat tego, co wydarzyło się ubiegłego dnia w szkole
scenka 2
rozmowa na temat klasowej wycieczki w góry
skomentowanie obejrzanych dialogów, przekształcenie ich z wykorzystaniem poprawnej polszczyzny
Praca w grupach i zadanie: Jak to powiedzieć?
Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy, następnie losowali zadania do wykonania, należało wybrać poprawną formę wyrazów, w których często popełnia się błąd.
Która forma jest poprawna:
półtora kilo – półtorej kilo
włącza – włancza
umiem – umię
w cudzysłowie – w cudzysłowiu
w każdym razie – w każdym bądź razie
wziąć – wziąść
przekonujący – przekonywujący
tę rzecz – tą rzecz
jest napisane – pisze
jest rok dwa tysiące siedemnasty – jest rok dwutysięczny siedemnasty
przyjaciołom – przyjacielom
wielką literą – z wielkiej litery, dużą literą
z wyjątkiem – za wyjątkiem
pomarańcza – pomarańcz
kontrola – kontrol
cofać się – cofać się do tyłu
luty – miesiąc luty
idę do – na stołówkę
sweter – sweter
wiatr – wiater
Każdy uczeń dostaje do uzupełnienia kartę pracy.
Karta pracy
Popraw błędy w podanych związkach frazeologicznych, a następnie objaśnij ich właściwe znaczenie.
Matematyka zawsze była dla mnie nogą achillesową.
……………………………………………………………………………………………….
Mama mówi, że sprzątanie naszego domu to syzyfowa robota.
……………………………………………………………………………………………
Moja przyjaciółka to marzycielka, bo ciągle myśli o słodkich migdałach.
…………………………………………………………………………………………..
Mów wprost o co ci chodzi, nie owijaj w wełnę!
…………………………………………………………………………………………..
To zadanie jest dla mnie zbyt trudne, więc nie będę się porywać z motyką na Księżyc.
……………………………………………………………………………………………
Brat Ali dostał jedynkę i dlatego cały dzień chodził z głową na kwintę.
……………………………………………………………………………………………
Nasi sąsiedzi bardzo się nie lubią i dlatego żyją ze sobą jak pies z myszą.
…………………………………………………………………………………………..
Wybór miejsca na następną wycieczkę okazał się dla naszej rodziny arbuzem niezgody.
…………………………………………………………………………………………..
Zwrócenie uwagi na przygotowaną wystawę prezentującą słowniki, które pomagają wzbogacać słownictwo, a także dbać o kulturę słowa. Mogą to być: Słowniki języka polskiego, Słowniki poprawnej polszczyzny, Słowniki frazeologiczne, Słowniki synonimów, Słowniki antonimów.
Podsumowanie zajęć, ocena pracy i aktywności uczniów, zachęta do posługiwania się poprawną polszczyzną.