Scenariusz lekcji języka polskiego «Dary jesieni. Grzyby» dla uczniow w wieku 7-8 lat.
Scenariusz lekcji języka polskiego «Dary jesieni. Grzyby» dla uczniow w wieku 7-8 lat.
(Kartki z nadrukowanym wierszem Jana Brzechwy «Grzyby»dla każdego ucznia, obrazki grzybów, które występują w wierszu, kartka ze wszystkimi grzybami razem dla każdego ucznia, nożyczki, kleje).
Dzieci siedzą na dywanie na kolanach w kółku. Nauczyciel rozdaje kartki z nadrukowanym wierszem dla każdego ucznia.
Nauczyciel pyta dzieci: Czym się dzieli z nami jesień?
Jakie znacie grzyby?
Czy znacie jakiś wiersz o grzybach?
Kto napisał ten wiersz?
Czy wszystkie grzyby mozna jeść?
Jeżeli grzyb jest trujący, czy możemy go zniszczyć? Dlaczego?
Nauczyciel pokazuje kartki z różnymi grzybami, w tym z trującymi i każdy raz pyta czy bierzemy tego grzyba do koszyka.
Nauczyciel czyta wiersz Jana Brzechwy «Grzyby».
Grzyby
Jan Brzechwa
Król Borowik Prawdziwy szedł lasem
postukując swym jedynym obcasem,
a ze złości brunatny był cały,
bo go muchy okrutnie kąsały.
Tedy siadł uroczyście pod dębem
I rozkazał na alarm bić w bęben:
„Hej, grzyby, grzyby,
Przybywajcie do mojej siedziby,
Przybywajcie orężnymi pułkami,
Wyruszamy na wojnę z muchami”.
Odezwały się pierwsze opieńki:
„Opieniek jest maleńki,
A tu trzeba skakać na sążeń,
Gdzie nam, królu, do takich dążeń?!”
Załkały serowiatki:
„My mamy maleńkie dziatki,
Wolimy życie spokojne,
Inne grzyby prowadź na wojnę”.
Zaszemrały modraczki:
„Mamy całkiem zniszczone fraczki,
Mamy buty wśród grzybów najstarsze,
Nie dla nas wojenne marsze”.
Zastękały czubajki:
„Wpierw musimy wypalić fajki,
Wypalimy je, królu, do zimy,
W zimie z tobą na wojnę ruszymy”.
A król siedzi niezmiennie pod dębem,
Każe znowu na alarm bić w bęben:
„Przybywajcie, pieczarki, maślaki,
Trufle, gąski, purchawki, koźlaki,
Bedłki, rydze, bielaki i smardze,
Przybywajcie, bo tchórzami gardzę!”
Ledwo rzekł to, wtem patrzy, a z boru
Maszeruje pułk muchomorów:
„Przychodzimy z muchami wojować,
Ty nas, królu, na wojnę prowadź!”
Wojowały grzybowe zuchy,
Pokonały aż cztery muchy,
Król Borowik winszował im szczerze
I dał wszystkim po grzybowym orderze.
Dzieci dzielą się na tyle grup, ile są grzybów w tym wierszu. Dzieci odliczają się do 5. Bez wypowiadania słów lączą się jedynki z jedynkami, dwójki z dwójkami…
Wybrany jest też autor (narrator) pośród dzieci. Grzyb król borowik siada na udawanym tronie. Nauczyciel każdej grupie daje nazwę jednego z grzybów z wiersza. Podaje kartkę z obrazkiem odpowiedniego grzyba.
Po raz drugi czytają dzieci wiersz z podziałem na role.
W wypadku, jeżeli dzieci zaczynają głośno rozmawiać (żeby skópić ich uwagę), nauczyciel mówi i dzieci za nim powtarzają:
Chcę powiedzić kilka słów, my słuchamy, a ty mów.
Najpierw dzieci czytają cicho, każda grupa swoją rolę, a póżniej razem, całą grupą cały wiersz.
Odkładają wierszyki. Nauczyciel rozdaje kartki – ilustracje z wierszu i prosi bez wypowiadania słowa, ustawić obrazki grzybów według kolejności wydarzeń w wierszu. Dalej dzieci biorą do rąk wiersz i sprawdzają poprawność.
Dzieci siadają przed ławkami, biorą ze sąbą wierszyki.
Otrzymują na jednej kartce obrazki grzybów z wiersza. Zadanie polega na tym, żeby wyciąć obrazki, nakleić na kartce w odpowiedniej kolejności z wiersza. Potem wyciąć zdania z wiersza i nakleić odpowiednie teksty pod obrazkami.
Nauczyciel włącza piosękę, którą dzieci już znają i śpiewają razem w trakcie pracy.
https://www.youtube.com/watch?v=EER8pbs-9qg
Scenariusz napisany po odwiedzeniu lekcji języka polskiego i po uzgodzeniu z nauczycielem w ramach wizyty studyjnej, zorganizowanej Fundacją Wolność i Demokracja, «Program Biało-czerwone ABC».