Scenariusz lekcji języka polskiego (czytania) w 2 klasie
Tatiana Bagajewa, nauczycielka klas początkowych
Szkoły Średniej nr 24 im M.Konopnickiej we Lwowie
Konspekt lekcji języka polskiego (czytania) w 2 klasie
Temat lekcji: Brzechwa dzieciom
Cele lekcji:
poznawczy – zapoznanie uczniów z twórczością Jana Brzechwy; utrwalanie umiejętności głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem;
kształcący – rozwijanie komunikatywnych umiejętności oraz kształcenie umiejętności konstruowania swobodnych wypowiedzi na temat lektury;
wychowawczy – zachęcanie uczniów do przeczytania lektury, kształtowanie emocjonalnego stosunku do poezji.
Metody nauczania: opowiadanie nauczyciela, pogadanka, gry i zabawy dydaktyczne.
Środki dydaktyczne: teksty wierszy J.Brzechwy; krzyżówki (na tablicy i na kartkach pracy indywidualnej); kaseta z nagraniem recytacji wiersza „Kwoka”; wykonane przez dzieci rekwizyty.
Formy organizacyjne pracy uczniów: praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela | Czynności uczniów |
I.Ogniwo wstępne.
1 .Opowiadanie nauczyciela, pogadanka -Jan Brzechwa jest bardzo lubianym przez nas poetą, znamy jego utwory . Ale może jeszcze nie wiecie, że urodził się na Ukrainie, w niewielkim miasteczku Żmerynka. Studiował na Uniwersytecie Warszawskim, osiadł później w Warszawie. Pracował jako adwokat. Pisał dla dorosłych, ale sławę przyniosły mu wiersze dla dzieci. Najbardziej znane jego wybory wierszy – „Sto bajek” i „Brzechwa dzieciom”. II.Ogniwo zasadnicze 1.Proszę rozwiązać krzyżówkę (Załącznik I), hasło której podpowie nam wspólny temat pewnej grupy wierszy z wyboru „Brzechwa dzieciom” Hasło: zwierzęta 2. Wyodrębnienie bohaterów wierszy.
|
1 .Uważne słuchanie , wypowiedzi dzieci.
1.Zbiorowa praca uczniów.
2.Recytacja przez dzieci wierszy o zwierzętach: „Lis”, „Dzik”, „Niedźwiedź”, „Krokodyl”, „Papuga” i in.
|
3.Konkurs:
Układamy własne zagadki o zwierzętach dobierając zdania, które informują o ich wyglądzie zewnętrznym, przyzwyczajeniach itp.
4.- A cóż to za owad, który jest bardzo nielubiany przez ludzi, którzy uważają go za dokuczliwego i brudnego? – Czy wy też macie ulubione zajęcia przywiązane do pewnych dni tygodnia? 5.- Proponuję posłuchać recytacji wiersza J.Brzechwy „Kwoka” w wykonaniu aktorskim. – Czy ta kwoka była dobrze wychowana?
Przerywnik lekcyjny 6. – J.Brzechwa dowcipnie i trafnie pisze o niezbyt pociągających cechach ludzi. Co myślicie o bohaterach tych utworów?
7. Zabawa-wykreślanka (na tablicy) WAMRZOYWSA – proszę skreślić każdą trzecią literę – WARZYWA – bohaterowie utworów „Pomidor”, „Na straganie”.
– Jaką zupę można przygotować z przedstawionych wami warzyw? Proszę wymienić inne dania, które robimy z warzyw. III. Ogniwo końcowe – Czy spodobała się wam książka „Brzechwa dzieciom”? Jak zachęcimy swoich znajomych do jej przeczytania? Gdzie na nas czekają nowe ciekawe książki? Zadanie domowe Krzyżówka Nr 2 (Załącznik II). HASŁO: biblioteka
|
3. Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów.
4.Recytacja wiersza „Mucha” Dzieci układają zdania na temat: co lubią robić w poniedziaіek, wtorek, środę…
5.Słuchanie nagrania wiersza.
Udzielanie odpowiedzi na postawione pytanie.
Recytacja wiersza „Skarżypyta”
Wyraziste czytanie przez uczniów wierszy”Leń”,”Samochwała”, „Kłamczucha”.
Wspólne określanie cech charakteryzujących główne postacie wierszy. Układanie dialogów: dwóch kłamczuszków, dwóch samochwał. 7.Inscenizacje wierszy „Pomidor”, „Na straganie” wykonywane przez uczniów. Wiązanie treści utworów z doświadczeniami i przeżyciami uczniów.
Swobodne wypowiedzi uczniów.
Odpowiedzi na postawione pytania |
Załącznik I
Rozwiąż krzyśówkę, a otrzymane hasło będzie wspólną nazwą dla wyrazów, które odgadniesz.
- Jest podobny do świni, ale mieszka w lesie.
- Pracowity owad – buduje wielkie kopce w lesie.
- Chytre rude zwierzę o pięknym ogonie.
- Nosi na głowie piękne rogi.
- Zwinne, rude zwierzątko.
- Czym była Dziwaczka?
- Leczy drzewa – szuka w nich robaków.
- Kopie pod ziemią tunele – nie lubi światła.
- Podobny do królika.
5 |
1 | ||||||||||||
|
2 | ||||||||||||
|
3 | ||||||||||||
|
4 |
|
|||||||||||
________________ _…………………… _.:._.. _ ._ ■ ,. | 5
|
|
|||||||||||
|
6
7 8 |
||||||||||||
|
7
|
||||||||||||
|
8
|
||||||||||||
|
9 | ||||||||||||
Załącznik II
Rozwiąż krzyżówkę, a dowiesz się, gdzie na Ciebie czekają Twoi przyjaciele.
1 | ||||||||||
2 | ||||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
6 | ||||||||||
7 | ||||||||||
8 | ||||||||||
9 | ||||||||||
10 |
- O nim opowiada treść książki.
- Chętnie ją czytaj, bo to Twój przyjaciel.
- Inaczej ilustracja.
- Może być pisana lub drukowana.
- Z niego są kartki.
- Pisze książki.
- Przyjaciel książek.
- Mieszkają na nim różne lektury.
- Ma ją każdy czytelnik.
- Ochrania kartki.
Napisz ładnie rozwiązanie krzyżówki.______________________
____________________________________________________
____________________________________________________