Piosenka jako material dydaktyczny na lekcjach jezyka polskiego. Lista polskich piosenek

      Coraz więcej nauczycieli docenia rolę piosenki w nauczaniu języka obcego. Dlaczego warto wprowadzać piosenkę na lekcjach języka obcego? Powodów jest wiele. Przede wszystkim, piosenka na lekcji stanowi element zabawowy, bardzo motywujący dla uczniów i przyjemny dla nauczyciela. Dzięki różnorodnym piosenkom, zapoznajemy uczniów z wieloma odmianami języka na różnych jego poziomach (począwszy od piosenek należących do ludowej spuścizny, poprzez piosenkę literacką i repertuar stanowiący klasykę piosenki danego kraju, skończywszy na piosenkach najnowszych w całej ich rozmaitości). Piosenka współczesna pozwala na „bezpośrednie” odkrywanie wielokulturowości języka obcego, jego aktualnych tendencji (np. do zapożyczeń z innego języka, do skracania wyrazów, do opuszczania „ne” w przeczeniu w przypadku j. francuskiego, itp.)Wprowadzając piosenkę na lekcji języka obcego wprowadzamy całą gamę autentycznych głosów i sposobów mówienia, dzięki czemu uczniowie mają okazję ćwiczyć się w rozumieniu języka obcego w sytuacjach wykraczających poza klasowe. Piosenka jest też łącznikiem z kulturą innego kraju.

Czym kierować się wybierając piosenki na lekcje?

      Bardzo ważne jest, aby proponowane piosenki podobały się uczniom. Piosenki, która się im podoba będą chętnie słuchali, zechcą ją zrozumieć, z przyjemnością się jej nauczą a jednocześnie wykonają pracę nad językiem prawie tego nie zauważając. Zwłaszcza na początku ich nauki dobrze jest wprowadzać piosenki bliskie przyzwyczajeniom muzycznym i gustom uczniów. Poza tym, wybór współczesnych piosenek daje im poczucie, że uczą się języka, którym posługują się ich równolatkowie, tyle że w innym kraju. Zanurzają się w rzeczywistość, która nie jest im całkiem obca, wręcz przeciwnie, znajdują w niej wiele elementów wspólnych z ich rzeczywistością. Wybierając piosenkę na lekcję można też skorzystać z jednej z zaproponowanych niżej opcji:

– uczniowie sami proponują piosenkę

– piosenka jest popularna, często ją słychać w radiu

– piosenka przystaje do upodobań muzycznych uczniów

– temat piosenki odpowiada temu, o czym jest mowa na lekcji

– piosenka podoba się nauczycielowi

W jaki sposób można wykorzystać piosenkę na lekcji języka obcego?

     Otóż, ta sama piosenka może być wykorzystana w różny sposób, w zależności od stopnia zaawansowania uczniów w nauce języka oraz od tego nad czym zamierzamy pracować w oparciu o piosenkę. W przypadku uczniów początkujących, praca koncentruje się głównie nad słownictwem i fonetyką. Na etapie bardziej zaawansowanym, można z pomocą piosenki ćwiczyć różne zagadnienia gramatyczne (czasy, tryby, zaimki, uzgadnianie przymiotników) a także rozwijać kompetencje językowe, takie jak rozumienie ze słuchu, mówienie czy pisanie.

Oto kilka konkretnych propozycji ćwiczeń na bazie piosenki:

– tekst z lukami (usunięte słowa wybieramy w zależności od tego nad czym zamierzamy pracować)

– korygowanie błędów (celowo wprowadzamy do tekstu błędy, które uczniowie będą musieli wychwycić i poprawić)

uczniowie dostają listę słówek, słuchając piosenki zaznaczają te, które wystąpią w tekście

wybieranie z tekstu słownictwa związanego bezpośrednio z tematem piosenki.

– wyszukiwanie w tekście wszystkich słów i zwrotów wyrażających np. uczucia

– wskazywanie w tekście słów z konkretnym dźwiękiem

– przekształcanie tekstu z 1-ej na 3-ą osobę lub odwrotnie

przekształcanie piosenki w dialog, który uczniowie będą musieli następnie przeprowadzić

 – personalizacja tekstu – to odmiana pracy z tekstem z lukami, ale na bardziej zaawansowanym etapie nauki języka. Uczniowie wstawiają w wolne miejsca w tekście piosenki własne nazwy, imiona, uczucia, doświadczenia, marzenia.

(jednym z wariantów tego ćwiczenia jest usunięcie ostatniej zwrotki piosenki, którą uczniowie, podzieleni na grupy muszą po swojemu dopisać)

– uczniowie, po zapoznaniu się z piosenką, wymyślają dla niej tytuł

– układają zdania, które zaczynają się od pierwszych słów piosenki

– słuchają muzycznego wstępu do piosenki i formułują hipotezy odnośnie dalszego ciągu

w parach, w ciągu kilku minut zapisują jak największą liczbę słów odnoszących się do tematu proponowanej piosenki

– wskazują wszystkie osoby, które pojawiają się w piosence, w parach zastanawiają się, czego dowiadują się na temat tych osób; co robią te osoby i dlaczego postępują tak a nie inaczej

– dyskutują wokół problemu poruszonego w piosence, np. problemu narkotyków, rasizmu, przemocy, itd.

 Lista proponowanych piosenek dla nauczania jezyka polskiego:

  1. Ogórek – Fasolki – dopełniacz, frazeologia o warzywach;
  2. Cichosza – G.Turnau – przysłówki + dopełniacz;
  3. Filandia, Świetliki + Bogusław Linda – dopełniacz
  4. Wychowanie – T.love – celownik i biernik;
  5. Jestem sobie – Dżem – narzędnik;
  6. Na całych jeziorach ty – Kasia Nosowska – miejscownik
  7. „W kinie, w Lublinie” Brathanki
  8. Warszawa – T.love – mianownik i biernik liczby mnogiej niemęskoosobowej;
  9. Kocham się – Pudelsi – deklinacja zaimka „się”;
  10. Posłuchaj to do ciebie – Kult – zaimki;
  11. Wiosna – M.Grechuta – stopniowanie przymiotników;
  12. Niczyja – Agnieszka Chylińska – koniugacje czasownika;
  13. Nogi – Czarno-czarni – koniugacje czasownika;
  14. Ona tańczy dla mnie – Weekend – wszystkie koniugacje czasownika
  15. Razem zestarzejemy się – Karolina Kozak – czasowniki modalne;
  16. Ufoludki – Fasolki – aspekt czasownika;
  17. Scenariusz dla moich sąsiadów – czas przyszły, aspekt;
  18. Będziesz moją panią – Marek Grechuta – czas przyszły niedokonany;
  19. Wehikuł czasu – Dżem – czas przeszły;
  20. Brutalna niedziela – T.love – czas przeszły;
  21. Agnieszka – Łzy – czas przeszły+ leksyka miłość;
  22. Kołysanka dla nieznajomej – Perfect – tryb rozkazujący;
  23. Gdybyś był – Łzy – tryb warunkowy;
  24. Najłatwiejsze ciasto w świecie – Radiowe Nutki – „żeby”, gotowanie;
  25. Gdybyś był – Hey – czasowniki wielokrotne;
  26. Witaminki – Fasolki – zdrobnienia;
  27. Umówiłem się z nią na dziewiątą – Eugeniusz Bodo – liczebniki porządkowe, godziny;
  28. Między nami nic nie było – Kasia Nosowska, Michał Żebrowski – negacja;
  29. Gloria – T.love – rozpoznawanie wyrazów
  30. Cicha noc – Boże Narodzenie
  31. Życie, choć piękne tak kruche jest – Golden Life – Święto Zmarłych
  32. Łatwopalni – Maryla Rodowicz – Święto Zmarłych
  33. Wiosna – Skaldowie – Wielkanoc
  34. Nasza klasa – J. Kaczmarski – emigracja
  35. Prawy do lewego – Kayah & Bregović – ślub, wesele
  36. Mała smutna królewna – Natalia Kukulska – baśnie
  37. Pocałuj żabkę w łapkę – Fasolki – baśnie
  38. Autobus czerwony – Andrzej Bogucki – PRL
  39. Ballada o Janku Wiśniewskim – Kazik – PRL
  40. Sen o Warszawie – Czesław Niemen – Warszawa
  41. Dzik jest dziki – Akademia Pana Kleksa – zwierzęta
  42. Na wyspach Bergamutach – Akademia Pana Kleksa – zwierzęta
  43. Autostop – Karin Stanek – podróże
  44. Wsiąść do pociągu – Maryla Rodowicz – podróże
  45. Slang – PEZET – polski slang
 46. Brunetki, blondynki – Jan Kiepura – ideał piękna

47. Natalia – Sidney Polak – praca

48. Urodziny – Edyta Bartosiewicz – urodziny

49. Baśka – Wilki – opis osoby

50. Przyjaciel – Krzysztof Antkowiak – przyjaźń

51. Kłam – Karolina Kozak – kłamstwo;

52. Śpiewać każdy może – Jerzy Stuhr – talent

53. Z pamiętnika młodego zielarza – Akademia Pana Kleksa – szczęście

54. Czy ten pan – Ania Wyszkoni – rozpoznawanie nowych leksemów

55. Koniec – Elektryczne Gitary – zakończenie kursu

Najnowsze aktualności

Jesteśmy na:

© Fundacja Wolność i Demokracja