Zarys szkolnictwa polskiego na Ukrainie
Powszechnie wiadomo, czym jest istnienie i rozwój własnego szkolnictwa dla każdej mniejszości narodowej — jest najważniejszą formą jej bytu i rozwoju. Żadna mniejszość narodowa nie ma szans na przetrwanie i zachowanie własnej tożsamości bez dobrze zorganizowanego szkolnictwa umiejscowionego w strukturach prawnych i oświatowych kraju zamieszkania. Dlatego istnienie i rozwój szkolnictwa polskiego na Ukrainie jest priorytetowym, najważniejszym zadaniem mieszkających tu Polaków, wszystkich polskich organizacji na Ukrainie, a nade wszystko, polskich nauczycieli, reprezentowanych przez Zjednoczenie Nauczycieli Polskich na Ukrainie.
Sprawa jest bardzo ważna, bo dotyczy najmłodszego pokolenia, nie tylko jego patriotycznego wychowania i kształtowania świadomości narodowej, lecz także jakości oferty edukacyjnej, co jest bardzo istotne w dzisiejszym świecie.
Młodzi Polacy w kraju zamieszkania mają prawo do nauki własnego języka i uczestnictwa w kulturze ojczystej według standardów obowiązujących w całym cywilizowanym świecie. Jednym słowem, poziom nauczania w polonijnych szkołach i placówkach oświatowych na Ukrainie nie może w rażący sposób odbiegać od poziomu nauczania ani w kraju zamieszkania, ani w kraju ojczystym.
Dostęp do nauki zorganizowanej na wysokim poziomie mogą zapewnić tylko placówki szkolne i pozaszkolne prowadzone, jak już wspomniano, przez dobrze wykształconych, przygotowanych merytorycznie i metodycznie, biegle władających językiem polskim nauczycieli języka i innych przedmiotów.
W trosce o poziom nauczania absolutnie konieczne jest opracowanie jednolitych programów nauczania i wychowania, zgodnych z potrzebami środowiska Polaków mieszkających na Ukrainie. Należy również napisać i dopuścić do użytku podręczniki do nauki języka polskiego i innych przedmiotów, uwzględniające treści nauczania zatwierdzone i honorowane przez Ministerstwo Oświaty Ukrainy i zgodne z oczekiwaniami mieszkających tu Polaków.
Dopiero wtedy będzie można mówić o dobrze zorganizowanym szkolnictwie polskim na Ukrainie, kształcącym młodych Polaków, którzy nie utracili kontaktu z krajem ojczystym i jego kulturą a jednocześnie stanowią światłą dobrze wykształconą część społeczeństwa ukraińskiego. To młode pokolenie Polaków, kochające obie swoje ojczyzny, jest nadzieją i bezcennym kapitałem dla obu narodów. To oni będą najlepszymi ambasadorami obu kultur w zjednoczonej Europie i najtrwalszym ogniwem w budowaniu przyjaznych stosunków między Polską a Ukrainą.
Najskuteczniejszą formą nauczania języka polskiego, zarówno jako ojczystego, jak i obcego, jest nauczanie go w ramach systemu oświaty Ukrainy. Obecność nauczania języka polskiego i innych przedmiotów w oficjalnym systemie edukacyjnym wpływa na rozwój poziomu nauczania, potrzebę przygotowania odpowiednich programów, wzrost rangi języka, co w efekcie przynosi także wzrost prestiżu środowiska miejscowych Polaków.
W ramach zadań statutowych o pielęgnowanie szkolnictwa polskojęzycznego troszczy się Zjednoczenie Nauczycieli Polskich na Ukrainie. Organizacja posiada również własne czasopismo „Głos Nauczyciela”, którego zadaniem jest niesienie pomocy metodycznej nauczycielom uczącym języka i kultury polskiej na Ukrainie.
Według klasyfikacji Ministerstwa Oświaty Ukrainy szkolnictwo polskojęzyczne dzielimy na następujące kategorie: szkolnictwo przedszkolne, początkowe, średnie i pozaszkolne.
W pewnej mierze zapotrzebowanie na naukę języka polskiego, historii, geografii, muzyki, wiedzy o narodzie polskim pokrywają szkoły sobotnio-niedzielne. Na przykład w 21 miejscowościach obwodu lwowskiego w szkołach sobotnio-niedzielnych naukę przedmiotów ojczystych pobiera 1193 uczniów.
Modelową szkołą w tym zakresie jest Polska Sobotnia Szkoła im. św. Królowej Jadwigi w Drohobyczu. Grono pedagogiczne szkoły opracowało programy nauczania języka i literatury polskiej, historii i geografii, wiedzy o narodzie polskim, polskiej kulturze muzycznej. Opracowano strukturę funkcjonowania i zarządzania tego typu placówkami oświatowymi. W świetle oświatowego prawa ukraińskiego takie szkoły noszą miano Kulturalno-Oświatowych Centrów Mniejszości Narodowych.
Współpraca między uczelniami polskimi a ukraińskimi, zainteresowanie polską kulturą i językiem sprawiają, że naukę języka polskiego pobiera również młodzież akademicka oraz pracownicy naukowi. Powstają katedry języka polskiego, lektoraty, centra polsko-ukraińskie. Dzięki możliwości zdawania egzaminu państwowego i uzyskania certyfikatu znajomości języka polskiego, język polski stał się bardziej atrakcyjny.
Stoimy przed potrzebą standaryzacji programów nauczania (z języka i literatury polskiej, z historii i geografii Polski, z wiedzy o kulturze polskiej), ujednolicenia poziomu i zakresu wiedzy uczniów oraz sposobów oceniania.
Dla koordynacji prac oświatowych i prowadzenia doradztwa metodycznego Konferencja ZNPnU powołała Ogólnoukraińskie Metodyczno-Koordynacyjne Centrum Nauczania Języka i Kultury Polskiej z siedzibą w Drohobyczu, które działa na podstawie własnego statutu. Centrum posiada sprzęt komputerowy, kserokopiarkę, bibliotekę wyposażoną w odpowiednią literaturę metodyczną, dostęp do Internetu. Obecnie na zasadach społecznych w Centrum pracuje siedem osób.
Od 2002 roku ZNPnU zabiegało o wprowadzenie ww. placówki do struktur ukraińskiego systemu oświaty i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Oświaty i Nauki Ukrainy nr 127 z dnia 17.02.2009 r. Centrum uzyskało status filii Instytutu Technologii Innowacyjnych i Treści Edukacyjnych Ministerstwa Oświaty i Nauki Ukrainy.
Ogólne założenia systemu doradztwa metodycznego
Zjednoczenie Nauczycieli Polskich na Ukrainie przywiązuje dużą wagę do systemu doradztwa metodycznego dla nauczycieli uczących języka polskiego i w języku polskim, co znajduje swe odzwierciedlenie w statucie. Rozwój systemu doradztwa metodycznego realizujemy w odniesieniu do Konstytucji Ukrainy, ogólnoukraińskiego prawa oświatowego, w tym Ustawy o Oświacie, O Oświacie Pozaszkolnej, O Mniejszościach Narodowych na Ukrainie. Bierzemy również pod uwagę dokumenty Unii Europejskiej i Rady Europy.
Przy opracowaniu programu doradztwa uwzględniamy potrzeby polskojęzycznego środowiska oświatowego oraz strategiczne kierunki rozwoju oświaty na Ukrainie. W budowaniu modelu doradztwa metodycznego wykorzystujemy współczesne osiągnięcia nauk pedagogicznych i nauk w zakresie zarządzania.
Doradztwo metodyczne będzie funkcjonowało w silniejszych związkach z uczelniami wyższymi w ramach podpisanych umów. Doradztwo traktujemy, jako istotny czynnik podnoszenia jakości nauczania w szkołach z polskim językiem nauczania, przedszkolach, w szkołach sobotnio-niedzielnych, na zajęciach fakultatywnych i kursach języka polskiego oraz innych placówkach oświatowych, a także jako element zwiększania efektywności pracy nauczycieli i rad pedagogicznych.
Na pracę Centrum patrzymy jednak szerzej, w kontekście kształtowania się społeczeństwa wiedzy, społeczeństwa uczącego się przez całe życie, jakim zaczęła być wielonarodowa społeczność ukraińska na początku XXI w. Dostrzegamy również rolę polskich placówek oświatowych w rozwoju społeczeństwa ukraińskiego.
W celu usprawnienia organizacji systemu funkcjonowania Centrum, została powołana Rada Naukowa składająca się z fachowców w dziedzinie filologii polskiej, historii, geografii, kultury Polski, psychologii. Miejscem jej spotkań, szkoleń i wspólnej pracy jest siedziba ZNPnU przy ul. Truskawieckiej 9 w Drohobyczu (obwód lwowski).
System Centrum konstruujemy z uwzględnieniem jego aktualnych i pożądanych funkcjonalnych powiązań. Pierwszym kręgiem współpracy jest funkcjonowanie polskojęzycznej oświaty w ramach państwowego ogólnoukraińskiego systemu edukacyjnego.
Drugim — współpraca ze strukturami oświatowymi urzędów obwodowych, instytutów doskonalenia nauczycieli.
Trzecim — współpraca ze strukturami oświatowymi w Polsce w zakresie wymiany doświadczeń i wspólnych inicjatyw.
Czwartym — współpraca w ramach europejskiej przestrzeni edukacyjnej w oparciu o unijne i inne programy współpracy edukacyjnej.
Określony został Model doradcy metodycznego, przedstawiający dziewięć obszarów zadań doradcy, a mianowicie: diagnozowanie potrzeb środowiska i planowanie własnej pracy, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych, doskonalenie własnego warsztatu pracy, współpraca z instytucjami i organizacjami oświatowymi, współpraca z placówką doskonalenia nauczycieli, wspieranie nauczycieli w tworzeniu i doborze programów nauczania, podejmowanie działań na rzecz polskojęzycznego środowiska oświatowego, prowadzenie poradnictwa psychologicznego w środowisku wielokulturowym.
Praca Centrum opiera się w głównej mierze na trzech elementach: doradztwie przedmiotowym (specjalizacja doradcy w określonych przedmiotach nauczania), doradztwie personalnym (praca doradcy z poszczególnymi nauczycielami, zespołami zadaniowymi, międzyszkolnymi, grupami samokształceniowymi itp.) oraz doradztwie warsztatowym (praca doradcy we własnej szkole). Jako element uzupełniający funkcjonuje doradztwo organizacyjne (np. praca z poszczególnymi radami pedagogicznymi).
Centrum prowadzi również inne działania wspierające nauczycieli polskojęzycznych. Wśród nich należy wymienić: szkolenia, zdobywanie nowych kwalifikacji, dokształcanie, samokształcenie, współpracę międzynarodową w zakresie edukacji.
Model funkcjonowania Centrum Metodycznego
I. Zadania Centrum Metodycznego.
1. Diagnozowanie potrzeb środowiska nauczycielskiego i planowanie na
tej podstawie własnej pracy:
— zapoznanie się z potrzebami środowiska nauczycielskiego w zakresie doradztwa i doskonalenia w obszarze swojego przedmiotu,
— planowanie pracy na podstawie wyników diagnozy,
— dostarczanie odpowiednich podręczników, programów nauczania i pomocy dydaktycznych,
— wyposażenie pracowni języka polskiego w niezbędne materiały.
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami:
— prezentacja własnych rozwiązań metodycznych,
— prowadzenie konsultacji indywidualnych i zbiorowych dla nauczycieli danego przedmiotu,
— prowadzenie zajęć otwartych,
— prowadzenie przedmiotowych warsztatów metodycznych,
— prezentacja w swojej pracowni metodycznej możliwości wykorzystania środków dydaktycznych i różnych metod pracy,
— gromadzenie i przekazywanie informacji pedagogicznych, również za pomocą technologii informacyjnych,
— opiniowanie działalności pedagogicznej nauczycieli,
— otaczanie szczególną opieką merytoryczną początkujących nauczycieli przedmiotu,
— hospitacja zajęć nauczycieli oraz udzielanie indywidualnych konsultacji,
— udział w tworzeniu materiałów metodycznych w zakresie swojego przedmiotu,
— wspieranie nauczycieli przedmiotu w przygotowywaniu uczniów do egzaminów zewnętrznych,
— rozpowszechnianie nowoczesnej wiedzy.
3. Inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych:
— wspieranie nauczycieli w tworzeniu nowatorskich rozwiązań,
— wspieranie nauczycieli w monitorowaniu, wdrażania i badaniu efektów innowacji,
— udział w pracach zespołów opracowujących i realizujących ukraińskie i międzynarodowe projekty edukacyjne,
— pomoc nauczycielom w wykorzystywaniu w pracy dydaktycznej nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
4. Doskonalenie własnego warsztatu pracy:
— ciągłe podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników Centrum,
— organizacja i prowadzenie pracowni metodycznej.
5. Współpraca z instytucjami i organizacjami oświatowymi (z Kuratorium
Oświaty, Ukraińskim Centrum Oceniania Poziomu Wiedzy, biblioteką peda-
gogiczną, uczelniami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytu-
cjami wspierającymi je w realizacji zadań doradczych):
— pozyskiwanie od instytucji i organizacji informacji ważnych dla nauczycieli przedmiotu i rozpowszechnianie ich,
— włączanie się w przedsięwzięcia prowadzone przez instytucje i organizacje dla nauczycieli przedmiotu,
— pomoc w rejestracji oświatowych placówek z polskim językiem nauczania,
— współpraca z ośrodkami metodycznymi w kraju i za granicą w dziedzinie polskiej oświaty,
— rozpowszechnianie wiedzy o Polakach i Polsce, jej kulturze, historii, o współpracy między Ukrainą a Polską.
6. Współpraca z obwodowymi placówkami doskonalenia nauczycieli:
— uczestniczenie w pracach zespołu doradców metodycznych,
— współpraca z właściwym konsultantem, reprezentującym placówkę doskonalenia,
— udział w realizacji organizowanych przez placówkę form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
— prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z przyjętymi zasadami,
— przygotowanie kursów doskonalenia zawodowego nauczycieli na Ukrainie i w Polsce.
7. Wspieranie nauczycieli w tworzeniu i doborze programów nauczania:
— organizacja prezentacji nowości różnych wydawnictw edukacyjnych,
— opiniowanie programów nauczycielskich,
— przygotowanie nauczycieli do analizy programów nauczania i materiałów dydaktycznych,
— opracowanie programów autorskich w zakresie nauczania języka polskiego, historii, geografii Polski, kultury polskiej i przedmiotów nauczanych w języku polskim.
8. Podejmowanie działań na rzecz polskojęzycznego środowiska edukacyjnego:
— współpraca z instytucjami edukacji pozaszkolnej oraz z innymi instytucjami oświatowymi i społecznymi prowadzącymi działalność edukacyjną,
— tworzenie lokalnych programów edukacyjnych oraz udział w inicjatywach edukacyjnych na rzecz polskojęzycznych rozwiązań edukacyjnych,
— przygotowanie i przeprowadzanie konkursów i olimpiad z języka i kult polskiej,
— prowadzenie działalności wydawniczej.
II. System komunikacji.
Podstawową formę łączności z placówkami oświatowymi stanowi wspólna strona internetowa, zawierająca serwis dla nauczycieli oraz umożliwiająca prowadzenie korespondencji, a także spotkania indywidualne i grupowe, jak również wizytacja placówek oświatowych.
Nauczyciele szkół i placówek oświatowych mają nieograniczony dostęp do aktualnego stanu pracy Centrum, do informacji o programach i metodach nauczania, dostępnych podręcznikach i pomocach dydaktycznych. Na stronie internetowej na bieżąco publikowane są dla nauczycieli informacje o dyżurach i możliwościach korzystania z konsultacji indywidualnych oraz informacje o innych formach zajęć organizowanych przez Centrum.
Szczególnie w obliczu historii uświadamiamy sobie, że jesteśmy tylko jednym z ogniw w długim łańcuchu polskich pokoleń. Powinniśmy, zatem postrzegać naszą działalność z jak największą pokorą wobec ogromnego dziedzictwa, które zostało nam powierzone jako depozytariuszom na kilkadziesiąt lat, abyśmy je mogli przekazać następnym pokoleniom.
Ale jak w każdym łańcuchu, wystarczy zerwać jedno ogniwo, by rozerwać cały łańcuch. I tak w przypadku zaniedbań jednego z pokoleń może powstać nieodwracalna przerwa w przekazie mądrości, wiedzy i tradycji.
A zatem musimy być świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa i docenić powagę misji, która została nam powierzona w przekazie oraz rozwoju naszego dziedzictwa.
Adam Chłopek – Dyrektor Ogólnoukraińskiego Metodyczno – Koordynacyjnego Centrum Nauczania Języka i Kultury Polskiej w Drohobyczu