Centrum Nauczania Języka i Kultury Polskiej w Drohobyczu
Centrum prowadzi szkolenia metodyczne nauczycieli polskich na Ukrainie, tworzy programy nauczania, scenariusze lekcji i podręczniki. Równolegle rozwija działalność kulturalną i naukową, organizując wystawy, wernisaże i prelekcje.
Działalność metodyczna Centrum:
– szkolenie metodyczne nauczycieli (seminaria, konferencje, hospitowanie zajęć)
– konsultacje indywidualne i za pośrednictwem Internetu
– lekcje otwarte
– tworzenie programów nauczania, opracowań metodycznych, scenariuszy lekcji
– przygotowanie podręczników do nauczania języka polskiego jako języka mniejszości narodowej, jako języka obcego oraz obudowy metodycznej dla uczniów zamieszkałych na Ukrainie
– inspirowanie i zachęcanie nauczycieli języka polskiego na Ukrainie do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenie języka i znajomości współczesnego życia kulturalnego w Polsce
– współpraca z Ministerstwem Edukacji, Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Senatem RP, Ambasadą RP w Kojowie i polskimi konsulatami, a także stowarzyszeniami i fundacjami w zakresie działalności oświatowej.
Działalność kulturalna Centrum:
– organizowanie spotkań, wernisaży, imprez kulturalnych, wystaw prezentujących dorobek kulturalny Polski oraz interesujące osobowości artystyczne
– prezentowanie informacji na temat nowości wydawniczych z zakresu literatury pięknej, naukowej, metodycznej, specjalistycznej
– promowanie kultury polskiej na łamach czasopisma „Głos Nauczyciela”
– współpraca z Ministerstwem Edukacji, Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Senatem, Ambasadą Polską w Kojowie i konsulatami, a także stowarzyszeniami i fundacjami, w zakresie działalności kulturalnej.
Działalność naukowa Centrum:
– organizowanie seminariów naukowo-metodycznych, kursów podwyższenia kwalifikacji nauczycieli, sesji popularnonaukowych w siedzibie Centrum oraz przygotowanie sesji wyjazdowych
– udział w sesjach i konferencjach naukowych organizowanych przez uczelnie, ośrodki naukowe, fundacje i stowarzyszenia w Polsce i na Ukrainie.
Model funkcjonowania i zadania Centrum Metodycznego:
1. Diagnozowanie potrzeb środowiska nauczycielskiego i planowanie na tej podstawie własnej pracy:
– poznawanie potrzeb środowiska nauczycielskiego w zakresie doradztwa i doskonalenia w obszarze swojego przedmiotu
– dostarczanie odpowiednich podręczników, programów nauczania i pomocy dydaktycznych
– wyposażanie pracowni języka polskiego w niezbędne materiały.
2. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami:
– prezentacja własnych rozwiązań metodycznych
– prowadzenie konsultacji indywidualnych i zbiorowych dla nauczycieli danego przedmiotu
– prowadzenie zajęć otwartych
– prowadzenie przedmiotowych warsztatów metodycznych
– prezentacja w swojej pracowni metodycznej możliwości wykorzystania środków dydaktycznych i różnych metod pracy
– gromadzenie i przekazywanie informacji pedagogicznych, również za pomocą technologii informacyjnych
– opiniowanie działalności pedagogicznej nauczycieli
– otaczanie szczególną opieką merytoryczną początkujących nauczycieli przedmiotu
– hospitacja zajęć nauczycieli oraz udzielanie indywidualnych konsultacji
– udział w tworzeniu materiałów metodycznych w zakresie swojego przedmiotu
– wspieranie nauczycieli przedmiotu w przygotowywaniu uczniów do egzaminów zewnętrznych
– rozpowszechnianie nowoczesnej wiedzy.
3. Inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań innowacyjnych:
– wspieranie nauczycieli w tworzeniu nowatorskich rozwiązań
– wspieranie nauczycieli w monitorowaniu, wdrażania i badaniu efektów innowacji
– udział w pracach zespołów opracowujących i realizujących ukraińskie i międzynarodowe projekty edukacyjne
– pomoc nauczycielom w wykorzystywaniu w pracy dydaktycznej nowych technologii informacyjno – komunikacyjnych.
4. Doskonalenie własnego warsztatu pracy:
– ciągłe podnoszenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników Centrum
– organizacja i prowadzenie pracowni metodycznej.
5. Współpraca z instytucjami i organizacjami oświatowymi (Kuratorium Oświaty, Ukraińskie Centrum Oceniania Poziomu Wiedzy, biblioteka pedagogiczna, uczelnie, organizacje pozarządowe oraz inne instytucje wspierające je w realizacji zadań doradczych):
– pozyskiwanie od instytucji i organizacji informacji ważnych dla nauczycieli przedmiotu i rozpowszechnianie ich
– włączanie się w przedsięwzięcia prowadzone przez instytucje i organizacje dla nauczycieli przedmiotu
– pomoc w rejestracji oświatowych placówek z polskim językiem nauczania
– współpraca z ośrodkami metodycznymi w kraju i za granicą w dziedzinie polskiej oświaty
– rozpowszechnianie wiedzy o Polakach i Polsce, jej kulturze, historii, o współpracy między Ukrainą a Polską.
6. Współpraca z obwodowymi placówkami doskonalenia nauczycieli:
– uczestniczenie w pracach zespołu doradców metodycznych
– współpraca z właściwym konsultantem, reprezentującym placówkę doskonalenia
– udział w realizacji organizowanych przez placówkę form doskonalenia zawodowego nauczycieli
– prowadzenie dokumentacji pracy zgodnie z przyjętymi zasadami
– przygotowanie kursów doskonalenia zawodowego nauczycieli na Ukrainie i w Polsce.
7. Wspieranie nauczycieli w tworzeniu i doborze programów nauczania:
– organizacja prezentacji nowości różnych wydawnictw edukacyjnych
– opiniowanie programów nauczycielskich
– przygotowanie nauczycieli do analizy programów nauczania i materiałów dydaktycznych
– opracowanie programów autorskich w zakresie nauczania języka polskiego, historii, geografii Polski, kultury polskiej i przedmiotów nauczanych w języku polskim.
8. Podejmowanie działań na rzecz polskojęzycznego środowiska edukacyjnego:
– współpraca z instytucjami edukacji pozaszkolnej oraz z innymi instytucjami oświatowymi i społecznymi prowadzącymi działalność edukacyjną
– tworzenie lokalnych programów edukacyjnych oraz udział w inicjatywach edukacyjnych na rzecz polskojęzycznych rozwiązań edukacyjnych
– przygotowanie i przeprowadzanie konkursów i olimpiad z języka i kultury polskiej
– prowadzenie działalności wydawniczej.