Mit o Dedalu i Ikarze jako opowieść o marzeniach człowieka – scenariusz lekcji języka polskiego
Olga Banit – Kijów
TEMAT LEKCJI:
Mit o Dedalu i Ikarze jako opowieść o marzeniach człowieka
CELE:
uczeń
– zna mit o Dedalu i Ikarze,
– potrafi dokonać oceny postawy bohaterów,
– próbuje zrozumieć motywy działania bohatera i wyjaśnić, symbolem czego stał się Ikar,
– doskonali umiejętność poprawnej wypowiedzi oraz zabieranie głosu w dyskusji,
– rozumie znaczenie związków frazeologicznych,
– wyjaśnia ponadczasowy charakter mitu.
METODY: pogadanka, heureza, elementy dyskusji, praca ze słownikiem, praca twórcza, zabawowa.
FORMY PRACY: praca z tekstem, ze słownikiem, praca zespołowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst mitu, słownik frazeologiczny języka polskiego, kartki papieru, magnetofon, dysk z muzyką.
PRZEBIEG LEKCJI
Nauczyciel wita się z uczniami i podaje temat, cele i formy pracy na lekcji.
Rozrywka (2 min.)
Uczniowie stoją w kręgu. Chętni uczniowie mają za pomocą mimiki, gestu czy ruchu ciała przedstawić swoją interpretację haseł: lot, wiatr, słońce, woda, zadowolenie. (Nauczyciel włącza dysk z muzyką).
- Czynności wstępne (5 min.)
-przypomnienie pojęcia mitu, poznanych mitów na poprzednich lekcjach,
-zapisanie tematu lekcji,
-przypomnienie treści mitu o „Dedalu i Ikarze”. Pojedynczo uczniowie streszczają treść mitu, zachowując chronologię zdarzeń.
- Pogadanka (10 min.)
Następują wypowiedzi uczniów na temat: symbolem czego stał się Ikar, o jakich marzeniach ludzi mówi mit, dlaczego to właśnie Ikar, a nie Dedal stał się ucieleśnieniem marzenia człowieka o locie w przestworzach.
ІII. Praca twórcza: układanie dialogów (praca w zespołach dwuosobowych) (10 min.)
– przypomnienie, czym jest dialog,
– przypomnienie zasad zapisu dialogu,
– dobranie uczniów w zespoły dwuosobowe,
– rozdanie uczniom kart pracy z poleceniami.
Zespół 1 układa dialog ojca z synem, w którym po raz pierwszy rozmawiają o chęci powrotu do domu.
Zespół 2 układa dialog ojca z synem po rozmowie króla z Minosem.
Zespół 3 układa dialog ojca z synem przed opuszczeniem Krety.
Zespół 4 układa dialog ojca z synem tuż po starcie lotu.
Zespół 5 układa dialog ojca z synem w trakcie lotu (zachwyt, emocje).
Zespół 6 układa dialog ojca z synem tuż przed upadkiem Ikara.
Po wykonaniu poleceń, zespoły prezentują swoją pracę.
- Dokonanie oceny postawy tytułowych bohaterów mitu (6 min.)
Nauczyciel poleca uczniom odczytać i zinterpretować fragmenty mitu, które informują o cechach Ikara i Dedala.
– uczniowie podają cechy charakteru, usposobienia bohaterów, po czym każdą jeden z uczniów zapisuje na tablicy:
Dedal | Ikar |
Np. mądry,
doświadczony itd.
|
Np. lekkomyślny,
marzyciel itd. |
Ćwiczenie językowe: związki frazeologiczne (6 min.)
– nauczyciel rozdaje uczniom 6 związków frazeologicznych: mieć skrzydła, skrzydlate myśli, ikarowy lot, skrzydła sławy, podcięte skrzydła, upadek Ikara.
– uczniowie (w zespołach dwuosobowych) wynotowują ze słownika frazeologicznego znaczenia związków,
– wspólne sprawdzenie uzupełnionych haseł.
- Podsumowanie lekcji (5 min.)
Postawienie zagadnienia:
– Jaki jest ponadczasowy charakter mitu, jakie płynie z niego przesłanie?
Rozrywka. Nauczyciel włącza dysk z muzyką (najlepiej poważną lub elektroniczną). Uczniowie mają parę minut na wyobrażenie sobie lotu, momentu fruwania . Każdy uczeń stwarza sobie jakąś scenerię , w której zastanawia się, czego pragnie. Następnie uczniowie wypowiadają się, co czuli w chwili lotu, jakie uczucia nimi kierowały.
VII. Praca domowa (1 min.)
Wziąłeś udział w locie razem z Ikarem. Opisz przeżycia i emocje z tego lotu.
Podziękowanie.
Koniec lekcji.