Materiał do tematu „Mój dzień”

Po zapoznaniu nowych słów na drugiej lekcji z tego tematu pracuję z tekstem, opracowałam kilka ćwiczeń na jego podstawie i chcę podzielić się nimi z Państwem.

Uczniowie otrzymują karteczki z wyrazami:

Włączać, opowiadać, spotkanie, gimnastykować, lustro, mydło, włosy, ręcznik, odpowiadać, głodny, książka, świeży, tłumaczenie, łatwy, błąd, torba, zdanie, płaszcz, sala wykładowa, korytarz, palić, dziewczynka, wieczór, razem, żegnać się.

Zadanie: zaznaczyć wyrazy, które usłyszą podczas czytania tekstu przez nauczyciela.

Tekst:

MÓJ DZIEŃ

Z rana wstaję i włączam radio – opowiada Janek. – Otwieram okno. Zaczynam się gimnastykować. Potem golę się przed lustrem, zaczynam się myć. Szukam mydła. – Mydło jak zawsze leży pod lustrem – mówi brat – i ręcznik jest na swoim miejscu. – Już widzę – odpowiadam. Potem ubieram się i czeszę. Wchodzi matka. – Dzień dobry, mamo”. Jestem już głodny. Matka podaje śniadanie. Siadamy. Na śniadanie jest świeży chleb, masło, ser. Jest herbata i mleko. Matka zawsze pije na śniadanie mleko albo kakao. Ja kakao nie lubię i nigdy nie piję. Po śniadaniu matka i brat wychodzą. Ja jeszcze słucham radia. Potem wyłączam radio i sprawdzam swoje tłumaczenie. Tekst był łatwy, ale może jest błąd. Było kilka trudnych zdań. Potem wkładam płaszcz i wychodzę. W sali wykładowej nie ma nikogo. Wychodzę na korytarz i widzę Michała. Michał Kowalski stoi przy oknie i pali. – Mam na wieczór bilety do konserwatorium'” – mówi Michał. – Będzie koncert muzyki polskiej. Moze chcesz pójść? Moja siostra Ewa, studentka konserwatorium, też będzie. No to jak? – Świetnie. Oczywiście chcę. Na czym twoja siostra gra? – Ewa gra na pianinie. Ja tez gram, ale mało. Ewa gra codziennie. Wieczorem spotykamy się przed konserwatorium i wchodzimy razem. Koncert konczy się późno. Żegnam się z Kowalskimi i wracam do domu.

Drugie zadanie na słuchanie w pracy z tym tekstem – „Prawda – falsz”. Uczniowie dostają karteczki z ćwiczeniem i zaznaczają w trakcie drugiego czytania prawdziwe czy nieprawdziwe są te zdania.

1.Z rana Janek ogląda wiadomości.

  1. Janek nie je śniadania.
  2. Śniadanie składa się z chleba, sera, masła, mleka i herbaty albo kakao.
  3. Matka Janka lubi kawę.
  4. Janek wychodzi razem z bratem.
  5. Janek przychodzi za późno.
  6. W uczelni Janek spotyka Michała.
  7. Michał proponuje Jankowi pójść na koncert.
  8. W konserwatorium będzie koncert muzyki francuskiej.
  9. Siostra Michała ma na imię Ewa i jest studetnka.
  10. Michał codziennie gra na pianinie.
  11. Janek wraca do domu razem z Kowalskimi.

Po odczytaniu uczniowie otrzymują karteczki z tekstem i odczytując mogą sprawdzić wykonanie zadania. Podczas odbywa się wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów.

Następna czynność – praca z tekstem: odpowiedzi na pytania (przygotowane przez autora tekstu).

1.Co Janek robi z rana? 2. Kto wchodzi? 3. Co mówi Janek? 4. Co mówi jego brat? 5. Co robi matka? 6. Co oni piją? 7. Kiedy matka wychodzi? 8. Co Janek robi po sniadaniu? 9. Co robi brat po sniadaniu? 10. Kto jest w sali wykładowej? 11. Co robi Michał? 12.0 czym oni rozmawiają? 14. Co robią wieczorem? 15. Co robi Janek, kiedy koncert się kończy?

Tekst ze strony: http://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/13669/mod_resource/content/1/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D1%8F%D1%82%D1%8C_%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0%201.pdf

Najnowsze aktualności

Jesteśmy na:

© Fundacja Wolność i Demokracja