Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego. Blok tematyczny: Mój dom
Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego
Blok tematyczny: Mój dom
Temat 1. Dom jako budynek. Wyrazy synonimiczne.
Temat 2. Co jest w domu. Odmiana. Stopniowanie.
Temat 3. Atmosfera domu. Przysłowia i zwroty frazeologiczne.
Temat 4. Mój dom rodzinny. Praca ze słownikiem.
Temat 1. Dom jako budynek. Wyrazy synonimiczne.
Cele ogólne:
– zapoznanie z różnymi rodzajami budynków;
– kształcenie komunikowania się, formułowania samodzielnych wniosków.
Cele operacyjne:
uczeń:
– poszerza wiedzę o domach;
– przyporządkowuje wyrazy bliskoznaczne do odpowiednich znaczeń słowa „dom” (blok, wieżowiec, kamienica, itd.);
– wie, z czego można zbudować dom;
– zna bajkę o trzech świnkach;
– słucha i czyta ze zrozumieniem;
– wypowiada się na określony temat;
– utrwala określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni;
– rozwija koordynację wzrokowo-ruchową;
– współpracuje w grupie.
Metody: słowna: pogadanka; oglądowa, poszukująca, aktywizująca: мapa mentalna, praktyczne działanie, zabawa ruchowa.
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: czasopisma, foldery, wycinki z gazet, kolorowe obrazki skojarzenia z wyrazem „dom”, karty pracy, nożyczki, klej, taśma klejąca, nagranie z muzyką typu blues.
Przebieg zajęć:
- Część wstępna. 5 minut
Nauczyciel wita się z uczniami.
Uczniowie witają się z nauczycielem.
Piosenka na powitanie „Witam was”.
- Część główna. 35 minut
2.1. 8 minut
Nauczyciel opowiada bajkę o trzech świnkach, które budowały swoje domy.
– Jak myślicie, o czym będziemy dziś rozmawiać?
– Co to jest dom?
Skojarzenie z wyrazem „dom”.
– Każdy chce mieć swój dom!
– Jaki dom chcesz mieć?
Swobodne wypowiedzi dzieci na ten temat za pomocą metody aktywizującej Mapa mentalna. Podsumowanie – posegregować odpowiedzi według znaczenia dom jako budynek i dom jako rodzina.
Podsumowanie:
– Na tej jekcji będziemy rozmawiać o różnych budynkach, a na kolejnych – o domie rodzinnym.
2.2. 7 minut
Cwiczenie słownikowe na utrwalanie słownictwa: synonimy i wyrazy blizkoznaczne.
Każdy uczeń otrzymuje kopertę z komplektem kartek, na których jest slowa i obrazki.
Np. budynek: kamienica, blok, wieżowiec, biurowiec, dworek, willa, pałac, zamek; mieszkanie: kawalerka, kąt, lokal, apartament.
Zabawa utrwalająca: jeden uczeń podnosi słowo a wszyscy – obrazek, który odpowiada temu slowu (albo odwrotnie).
Podsumowanie: wyraz „dom” ma dużo wyrazów blizkoznacznych, które są nazywano synonimy, „dom” to i budynek (kamienica, blok, wieżowiec, biurowiec, dworek, willa, pałac, zamek) i mieszkanie (kawalerka, kąt, lokal, apartament).
2.3. Praca w grupach. 10 minut
Układanie obrazków kojarzących się z pojęciem „dom”.
Uczniowie otrzymują: katalogi, gazety, foldery i inne materiały papiernicze, kredki i flamastry. Nauczyciel rozdaje karty pracy i prosi grupy o wyklejeniu collage przedstawiającego wymarzony dom. Korzystając z przygotowanych materiałów, uczniowie tworzą na papierze wymarzony dom (pod nagranie z muzyką typu blues).
Prezentacja prac zespołów.
– Co przedstawiają te collage?
– Jakie domy odczytują z tych collagów?
Zabawa ruchowa. 3 minuty
„Domek na kurzej nóżce” – zabawa z elementem równowagi. Dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło stop! zatrzymują się i nauczyciel mówi: „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie przodem!” Dzieci obracają się dookoła i stają na jednej nodze przodem do nauczyciela.
Po chwili stania biegają, zatrzymują się na słowa: „Domku, domku na kurzej nóżce, obróć się dookoła i stań do mnie tyłem!” obracają się dookoła i stają na jednej nodze tyłem do nauczyciela.
2.4. 7 minut
Nauczyciel przypomina bajkę o trzech świnkach, które budowały swoje domy: pierwsza ze słomy, druga z chrustu i trzecia z cegieł.
– Z czego chcielibyście zbudować swoje domy?
Uczniowie wypowiadają się na określony temat:
– z drewna (drewniany dom);
– z kamienia (kamienny dom);
– z cegły (murowany dom);
– bloki z wielkiej płyty (betonowy dom).
Czy to są synonimy: drewniany, kamienny, murowany, betonowy?
Praca w 4 zespołach. Zadanie: znależć synonimy do wyrazów: drewniany, kamienny, murowany, betonowy.
Podsumowanie: nie do wszystkich slów są synonimy.
III. Cześć końcowa. 5 minut
– Czego się nauczli na tej lekcji? (poszerzyli wiedzę o domach; wiemy, z czego można zbudować dom; zapoznali się z synonimami; poznali bajkę o trzech świnkach; współpracowali w grupie itd.)
Ocena atrakcyjności zajęć przez uczniów („tarcza strzelnicza” na 12 kół – a nie 10, jak to w tarcze) – jenocześnie może być samooceną pracy ucznia („buźki” wkładają w kółka tarczy).
Zadanie pracy domowej – dowolna forma pisemna:
napisz kilka zdań o tym, jaki chcesz mieć dom: „Mój dom w przyszłości”.
– Zakończymy tym, od czego zaczynaliśmy naszą lekcję.
– Od czego zaczynaliśmy?
– Od piosenki na powitanie „Witam was”.
– A na zakończenie piosenka „Żegnam was”.
Źródła:
http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0130
http://www.wychowanieprzedszkolne.pl/wszyscy-maja-domy-scenariusz-zajec-w-przedszkolu/