Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego Blok tematyczny: Mój dom. Temat 2. Co jest w domu. Odmiana. Stopniowanie.

Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego

Blok tematyczny: Mój dom

 

Temat 2. W moim domu. Odmiana. Stopniowanie

 

Cele ogólne:

– wyjaśnienie znaczenia symbolu;

– argumentowaie swojego zdania.

Cele operacyjne:

uczeń:

– określa rolę domu w każdym jego znaczeniu (budynek, mieszkanie, rodzina itd.);

– nazywa pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określa ich funkcji;

– uzasadnia wybór obrazków, które kojarzą mu się z pojęciem „dom”;

– ozdabia za pomocą dowolnej techniki plastycznej przestrzenny domek;

– tworzy kreatywne ilustracje;

– wyjaśnia znaczenie symbolu;

– kojarzy przedmioty w domu z symbolami (poczucie bezpieczeństwa, spokój, ciepło, zaspokojenie gustów);

– zna wiersz „Domek krasnoludków”;

– zna, jak odmieniać wyraz „dom” w lp. i lm. ;

– zna stopniowanie przymiotników;

– zgodnie współpracuje w grupie.

 

Metody pracy: pogadanka, wyjaśnianie, rozwiązywanie zadań, analiza tekstu, zabawa ruchowa, gra dydaktyczna.

Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne: karty pracy, figury geometryczne, kolorowe obrazki skojarzenia z wyrazem „dom”, ilustracje z różnymi typami budowli, materiały plastyczne (biała kartka, ołówki), pomoce do samooceny: „tarcza strzelnicza”, „buźki”.

 

Przebieg zajęć:

  1. Część wstępna.

Nauczyciel wita się z uczniami.

Uczniowie witają się z nauczycielem.

Powitanie w kręgu – iskierka przyjaźni (przekaż uśmiech).

 

  1. Część główna.

Nauczyciel prezentuje wiersz „Domek krasnoludków”.

Prosi o uważne słuchanie.

– Jak myślicie, o czym będziemy dziś rozmawiać?

– O tym, co jest w domu.

 

Następnie uczniowie łączą się w 4 zespoły w taki sposób:

na stole są kolorowe figury geometryczne,

każdy wybiera sobie jedną figurę –

łączą się w 4 zespoły za jednakowymi kolorami.

 

Zadanie I.

Układanie w grupach budowli z dużych kolorowych figur geometrycznych.

Nauczyciel proponuje dzieciom dorysowanie dodatkowych elementów w ułożonych z geometrycznych figur domach.

– Weźcie pod uwagę: miejsce, położenie, materiał, z jakiego one są zbudowany, czas (może chcielibyście się przenieść w przeszłość lub przyszłość?).

– Uzasadnijcie swój wybór.

2-3

Zadanie II.

„W domu” – praca z obrazkami.

Nazywanie atrybutów, na podstawie któryсh mozna nazwać pomieszczenia: kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia (np. garnek, łóżko, piec, czajnik, mikser, lodówka, suszarka, pralka, odkurzacz, telewizor, radio, telefon).

Odczytywanie ich z różną intonacją głosu (o sypialnie cicho czy głośno? o kuchnie smutno czy wesoło? a o łazience jak? może melodyjnie).

 

Urządzacie mieszkanie.

Dzieci wybierają z rozłożonych obrazków te, które w jakiś sposób wg nich łączą się z domem, uzasadniają swój wybór i wkładają obrazek do ułożonego z dużych kolorowych figur geometrycznych domu.

– Jakie meble, przedmioty się w nim znajdą?

– Które z nich są najważniejsze?

– Wymieńcie je w ustalonej przez was kolejności. Najważniejszy waszym zdaniem przedmiot, mebel prosze wyróżnić.

– Uzasadnijcie swój wybór.

– Dlaczego zdecydowaliście się na takie przedmioty. Jak będziecie się z nimi czuli, co one wam zapewniają?

(np. (ogień w kominku – ciepło rodzinne, poczucie bezpieczeństwa, łóżko, piec – spokój, czajnik, mikser, pralka, odkurzacz, telewizor – zaspokojenie gustów).

 

Prezentacja prac zespołów.

Ewaluacja – smajliki.

 

Zabawa ruchowa. Naśladowanie sprzętów.

Chcecie pomóc rodzicom w świątecznych porządkach?

Teraz sprobujemy to zrobić.

Każdy z was wziął odkurzacz i odkurza każdy kącik domu. Zagląda do każdego pokoju i dokładnie odkurza. Sprząta przed drzwiami i za drzwiami. Wziął szmatkę i myje ramę okna. Wietrzy pokój. Wchodzi mama i klaszcze z radości. Tata daje wam całusy. Chcecie pocałować tatę. Wspinacie się na wysoko i próbujecie dosięgnąć nosa taty. Kiedy się udaje krzyczycie z radości… (dzieci wymyślają okrzyk).

 

Nauczyciel podchwytliwie zadaje pytanie:

Czy ja dobrze odmieniam słowo dom?

lp.

M. dom

D. dom

C. dom

B. dom

N. dom

Msc. dom

W. dom

 

lm.

M. dom

D. dom

C. dom

B. dom

N. dom

Msc. dom

W. dom

 

Uczniowie dzielą się na 2 podgrpupy w kadyżm zespole.

Zadanie: odmiana wyrazu „dom” w lp. i lm.

Uczniowie odmieniają wyraz „dom” w taki sposób, że jeden zadaje pytania przypadków a drugi odpowiada.

Sprawdzanie przez zabawę ruchową „Tak-Nie”.

 

Stopniowanie.

Nauczyciel podaje do czytania kartki z wierszem „Domek krasnoludków”.

Zadanie: znależć fragmenty ze stopniowaniem przymiotników.

 

III.Cześć końcowa.

– Czego się nauczli na tej lekcji? (nazwy pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określenie ich funkcji; atrbuty domu jako symbole; wiersz „Domek krasnoludków”; odmiana wyrazu „dom”; stopniowanie przymiotników; współpraca w grupie itd.).

 

 

Praca domowa – dowolna forma pisemna:

Napisz kilka zdań na temat „Symbol mojego domu – to ….., ponieważ … ”

 

– Zakończymy tym, z czego zaczynaliśmy naszą lekcję.

– Z czego zaczynaliśmy?

– Iskierka przyjaźni (przekaż uśmiech).

 

Nauczyciel żegna się z uczniami.

Uczniowie żegnają się z nauczycielem i wychodząc z sali zaznaczają na barometrze uczuć swoje wrażenia od lekcji (–5 do +5).

2-2

Źródła:

http://www.edukacja.edux.pl/p-11271-moj-dom-konspekt-zajec-zintegrowanych.php

http://pepiw.wckp.lodz.pl/content/mój-dom-scenariusz-zajęć-w-klasie-i

Najnowsze aktualności

Jesteśmy na:

© Fundacja Wolność i Demokracja