Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego Blok tematyczny: Mój dom. Temat 2. Co jest w domu. Odmiana. Stopniowanie.
Scenariusze lekcji z jęzuka polskiego
Blok tematyczny: Mój dom
Temat 2. W moim domu. Odmiana. Stopniowanie
Cele ogólne:
– wyjaśnienie znaczenia symbolu;
– argumentowaie swojego zdania.
Cele operacyjne:
uczeń:
– określa rolę domu w każdym jego znaczeniu (budynek, mieszkanie, rodzina itd.);
– nazywa pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określa ich funkcji;
– uzasadnia wybór obrazków, które kojarzą mu się z pojęciem „dom”;
– ozdabia za pomocą dowolnej techniki plastycznej przestrzenny domek;
– tworzy kreatywne ilustracje;
– wyjaśnia znaczenie symbolu;
– kojarzy przedmioty w domu z symbolami (poczucie bezpieczeństwa, spokój, ciepło, zaspokojenie gustów);
– zna wiersz „Domek krasnoludków”;
– zna, jak odmieniać wyraz „dom” w lp. i lm. ;
– zna stopniowanie przymiotników;
– zgodnie współpracuje w grupie.
Metody pracy: pogadanka, wyjaśnianie, rozwiązywanie zadań, analiza tekstu, zabawa ruchowa, gra dydaktyczna.
Formy organizacyjne: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: karty pracy, figury geometryczne, kolorowe obrazki skojarzenia z wyrazem „dom”, ilustracje z różnymi typami budowli, materiały plastyczne (biała kartka, ołówki), pomoce do samooceny: „tarcza strzelnicza”, „buźki”.
Przebieg zajęć:
- Część wstępna.
Nauczyciel wita się z uczniami.
Uczniowie witają się z nauczycielem.
Powitanie w kręgu – iskierka przyjaźni (przekaż uśmiech).
- Część główna.
Nauczyciel prezentuje wiersz „Domek krasnoludków”.
Prosi o uważne słuchanie.
– Jak myślicie, o czym będziemy dziś rozmawiać?
– O tym, co jest w domu.
Następnie uczniowie łączą się w 4 zespoły w taki sposób:
na stole są kolorowe figury geometryczne,
każdy wybiera sobie jedną figurę –
łączą się w 4 zespoły za jednakowymi kolorami.
Zadanie I.
Układanie w grupach budowli z dużych kolorowych figur geometrycznych.
Nauczyciel proponuje dzieciom dorysowanie dodatkowych elementów w ułożonych z geometrycznych figur domach.
– Weźcie pod uwagę: miejsce, położenie, materiał, z jakiego one są zbudowany, czas (może chcielibyście się przenieść w przeszłość lub przyszłość?).
– Uzasadnijcie swój wybór.
Zadanie II.
„W domu” – praca z obrazkami.
Nazywanie atrybutów, na podstawie któryсh mozna nazwać pomieszczenia: kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia (np. garnek, łóżko, piec, czajnik, mikser, lodówka, suszarka, pralka, odkurzacz, telewizor, radio, telefon).
Odczytywanie ich z różną intonacją głosu (o sypialnie cicho czy głośno? o kuchnie smutno czy wesoło? a o łazience jak? może melodyjnie).
Urządzacie mieszkanie.
Dzieci wybierają z rozłożonych obrazków te, które w jakiś sposób wg nich łączą się z domem, uzasadniają swój wybór i wkładają obrazek do ułożonego z dużych kolorowych figur geometrycznych domu.
– Jakie meble, przedmioty się w nim znajdą?
– Które z nich są najważniejsze?
– Wymieńcie je w ustalonej przez was kolejności. Najważniejszy waszym zdaniem przedmiot, mebel prosze wyróżnić.
– Uzasadnijcie swój wybór.
– Dlaczego zdecydowaliście się na takie przedmioty. Jak będziecie się z nimi czuli, co one wam zapewniają?
(np. (ogień w kominku – ciepło rodzinne, poczucie bezpieczeństwa, łóżko, piec – spokój, czajnik, mikser, pralka, odkurzacz, telewizor – zaspokojenie gustów).
Prezentacja prac zespołów.
Ewaluacja – smajliki.
Zabawa ruchowa. Naśladowanie sprzętów.
Chcecie pomóc rodzicom w świątecznych porządkach?
Teraz sprobujemy to zrobić.
Każdy z was wziął odkurzacz i odkurza każdy kącik domu. Zagląda do każdego pokoju i dokładnie odkurza. Sprząta przed drzwiami i za drzwiami. Wziął szmatkę i myje ramę okna. Wietrzy pokój. Wchodzi mama i klaszcze z radości. Tata daje wam całusy. Chcecie pocałować tatę. Wspinacie się na wysoko i próbujecie dosięgnąć nosa taty. Kiedy się udaje krzyczycie z radości… (dzieci wymyślają okrzyk).
Nauczyciel podchwytliwie zadaje pytanie:
Czy ja dobrze odmieniam słowo dom?
lp.
M. dom D. dom C. dom B. dom N. dom Msc. dom W. dom
|
lm.
M. dom D. dom C. dom B. dom N. dom Msc. dom W. dom
|
Uczniowie dzielą się na 2 podgrpupy w kadyżm zespole.
Zadanie: odmiana wyrazu „dom” w lp. i lm.
Uczniowie odmieniają wyraz „dom” w taki sposób, że jeden zadaje pytania przypadków a drugi odpowiada.
Sprawdzanie przez zabawę ruchową „Tak-Nie”.
Stopniowanie.
Nauczyciel podaje do czytania kartki z wierszem „Domek krasnoludków”.
Zadanie: znależć fragmenty ze stopniowaniem przymiotników.
III.Cześć końcowa.
– Czego się nauczli na tej lekcji? (nazwy pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określenie ich funkcji; atrbuty domu jako symbole; wiersz „Domek krasnoludków”; odmiana wyrazu „dom”; stopniowanie przymiotników; współpraca w grupie itd.).
Praca domowa – dowolna forma pisemna:
Napisz kilka zdań na temat „Symbol mojego domu – to ….., ponieważ … ”
– Zakończymy tym, z czego zaczynaliśmy naszą lekcję.
– Z czego zaczynaliśmy?
– Iskierka przyjaźni (przekaż uśmiech).
Nauczyciel żegna się z uczniami.
Uczniowie żegnają się z nauczycielem i wychodząc z sali zaznaczają na barometrze uczuć swoje wrażenia od lekcji (–5 do +5).
Źródła:
http://www.edukacja.edux.pl/p-11271-moj-dom-konspekt-zajec-zintegrowanych.php
http://pepiw.wckp.lodz.pl/content/mój-dom-scenariusz-zajęć-w-klasie-i