Od serca do serca – konspekt lekcji języka polskiego
Weronika Apriłaszwili – Lwów
Lekcja – podróż “Od serca do serca”
Cele:
- zapoznanie z twórczością Kornela Makuszyńskiego
- doskonalenie umiejętności czytania, układania zdań, opisu postaci, rozwiązywania krzyżówek
- rozwijanie umiejętności współpracy z grupą rówieśników, wykonywania poleceń nauczyciela
- integracja środowiska szkolnego i polonijnego m. Lwowa
- wystawa starych pamiątek rodzinnych: książek, znaczków, figurek związanych z twórczością K. Makuszyńskiego
- podróż z Koziołkiem-Matołkiem po świecie
PROMOCJA
- zaproszenia na lekcję wykonane przez uczniów na lekcjach plastyki
- przygotowanie wystawy rodzinnych pamiątek: książek, znaczków, figurek, widokówek związanych z twórczością Kornela Makuszyńskiego
- dyplomiki dla dzieci i rodziców
- przygotowanie sali, sprzętu
- zaproszenie dziennikarzy Telewizji POLwowsku, Kuriera Galicyjskiego
- nagranie fragmentu filmu z lekcji, wrzucenie na Facebooka
- umieszczenie scenariusza lekcji na stronie internetowej szkoły.
Przygotowanie:
nauczycielka 4 klasy – scenariusz lekcji
nauczyciel informatyki – projektor, laptop, nagłośnienie
nauczyciel muzyki – podkład muzyczny piosenek, tańców
rodzice – wystawa książek K.Makuszyńskiego, znaczków, plakatów, figurek, pamiątek z rodzinnych zbiorów, aparat fotograficzny, kamera,
przygotowanie poczęstunku dla dzieci.
Przebieg lekcji
- Powitanie uczniów ustawionych w kole, losowanie karteczek z literkami
K ó z k a
- Łączenie dzieci w zespoły po 5 osób tak, by utworzyły słowo Kózka .
- Pogadanka. Podanie tematu lekcji.
8 stycznia świętować będziemy kolejną rocznicę urodzin Kornela Makuszyńskiego ulubionego przez polskie dzieci i młodzież wspaniałego pisarza, autora licznych książek dla chłopców i dziewcząt. Jego książki bawiły i wzruszały zarówno Waszych dziadków, jak i rodziców. A teraz Wy, drogie dzieci, czytacie je, oglądacie filmy, śmiejecie się z przygód bohaterów książek K.Makuszyńskiego: Koziołka-Matołka, małpki Fiki-Miki, Jacka i Placka, Basi i in. Jesteśmy bardzo ciekawi, kim dla Was jest Kornel Makuszyński? Co o nim wiecie? Czy znacie jego książki? Co czytaliście? Czy Wam się podobało?
- Makuszyński bardzo kochał swych młodych czytelników. Zawsze twierdził, że książka – to klucz, który najpiękniej otwiera nasze serca. “Książka naucza serce dobroci i miłości, naucza świętości, cierpienia i pogody ducha”- pisał Kornel Makuszyński. Dlatego dzisiaj ruszamy w podróż “Od serca do serca”.
- Prezentacja “Od serca do serca” o życiu i twórczości Kornela Makuszyńskiego.
- Losy “ Miasta”. Zespoły losują koperty: puzzle “Miasta” (Stryj, Lwów, Paryż, Warszawa, Zakopane). Układanie obrazków (podkład muzyczny). Odczytanie nazw miast. Co łączy te wszystkie miasta?
- Jakie znacie książki Kornela Makuszyńskiego? Dopasujcie bohatera do tytułu utworu.
Rozsypanka bohater+tytuł dla każdego zespołu (podkład muzyczny). Każdy zespół kolejno prezentuje swoją pracę.
- Przegląd książek, odczytanie tytułów. Zapisywanie tekstu notatki do zeszytu
Tytuł:…………………………..
Autor:………………………….
- Zabawa ruchowa “Złap Koziołka-Matołka (wybrane dziecko ubiera bródkę) lub małpkę Fiki-Miki (wybrane dziecko ubiera wielkie uszy) (podkład muzyczny)
- Na wielkich kartkach bohaterowie utworów K.Makuszyńskiego: Koziołek-Matołek, małpka Fiki-Miki, Jacek i Placek, Basia, smok wawelski. Zespoły losują bohatera. Kolorowanie kredkami. Układanie opisu wylosowanego bohatera. Prezentacja pracy zespołowej. Wywieszanie plakatów na ścianie.
- Konkurs dla rodziców.
— W Waszych rodzinnych bibliotekach zachowały się książki Makuszyńskiego, które należały do Waszych rodziców i dziadków. Porozmawiajcie z nimi, zapytajcie, może dowiecie się czegoś bardzo interesującego. Układanie pytań do rodziców.
- Podsumowanie.
Krzyżówka, hasło wypisane na plakacie.
Krzyżowka
1. | |||||||||||||
2. | |||||||||||||
3. | |||||||||||||
4. | |||||||||||||
5. | |||||||||||||
6. | |||||||||||||
7. | |||||||||||||
8. | |||||||||||||
9. | |||||||||||||
10. | |||||||||||||
11. |
- Koziołek- ……….
- Miasto, w którym kozy kują.
- Zimowa stolica Polski.
- Z myszką, klawiaturą i ekranem.
- Miasto urodzenia autora książki pt. “Awantura o Basię”.
- Stolica Polski.
- Budują tamy na rzece.
- Pierwszy miesiąc w roku.
- Wybiera się za morze i wybrać się nie może.
- Fiki-Miki to …..
- Śniegowa pora roku.
Hasło – ………………………………………………………………..
- Ewaluacja
- Napisz list do K. Makuszyńskiego, opisz dzisiejszą lekcję-podróż.
- Czy podobała się dzisiejsza lekcja? Każdy uczeń otrzymuje 3 serduszka. Przyklejanie serduszek na plakatach przedstawiających głównych bohaterów książek Makuszyńskiego.
- Oglądanie wystawy pamiątek rodzinnych. Poczęstunek dla dzieci i rodziców: herbata, kawa, sok, kanapki, owoce, cukierki, degustacja – kozi ser i kozie mleko.
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |
K | ó | z | k | a |