Od serca do serca – konspekt lekcji języka polskiego

Weronika Apriłaszwili – Lwów

Lekcja – podróż “Od serca do serca”

 

Cele:

  • zapoznanie z twórczością Kornela Makuszyńskiego
  • doskonalenie umiejętności czytania, układania zdań, opisu postaci, rozwiązywania krzyżówek
  • rozwijanie umiejętności współpracy z grupą rówieśników, wykonywania poleceń nauczyciela
  • integracja środowiska szkolnego i polonijnego m. Lwowa
  • wystawa starych pamiątek rodzinnych: książek, znaczków, figurek związanych z twórczością K. Makuszyńskiego
  • podróż z Koziołkiem-Matołkiem po świecie

 

PROMOCJA

  • zaproszenia na lekcję wykonane przez uczniów na lekcjach plastyki
  • przygotowanie wystawy rodzinnych pamiątek: książek, znaczków, figurek, widokówek związanych z twórczością Kornela Makuszyńskiego
  • dyplomiki dla dzieci i rodziców
  • przygotowanie sali, sprzętu
  • zaproszenie dziennikarzy Telewizji POLwowsku, Kuriera Galicyjskiego
  • nagranie fragmentu filmu z lekcji, wrzucenie na Facebooka
  • umieszczenie scenariusza lekcji na stronie internetowej szkoły.

Przygotowanie:

nauczycielka 4 klasy – scenariusz lekcji

nauczyciel informatyki – projektor, laptop, nagłośnienie

nauczyciel muzyki – podkład muzyczny piosenek, tańców

rodzice – wystawa książek K.Makuszyńskiego, znaczków, plakatów, figurek, pamiątek z rodzinnych zbiorów, aparat fotograficzny, kamera,

przygotowanie poczęstunku dla dzieci.

 

Przebieg lekcji

 

  1. Powitanie uczniów ustawionych w kole, losowanie karteczek z literkami

K ó z k a

  1. Łączenie dzieci w zespoły po 5 osób tak, by utworzyły słowo Kózka .

 

  1. Pogadanka. Podanie tematu lekcji.

 

8 stycznia świętować będziemy kolejną rocznicę urodzin Kornela Makuszyńskiego ulubionego przez polskie dzieci i młodzież wspaniałego pisarza, autora licznych książek dla chłopców i dziewcząt. Jego książki bawiły i wzruszały zarówno Waszych dziadków, jak i rodziców. A teraz Wy, drogie dzieci, czytacie je, oglądacie filmy, śmiejecie się z przygód bohaterów książek K.Makuszyńskiego: Koziołka-Matołka, małpki Fiki-Miki, Jacka i Placka, Basi i in. Jesteśmy bardzo ciekawi, kim dla Was jest Kornel Makuszyński? Co o nim wiecie? Czy znacie jego książki? Co czytaliście? Czy Wam się podobało?

  1. Makuszyński bardzo kochał swych młodych czytelników. Zawsze twierdził, że książka – to klucz, który najpiękniej otwiera nasze serca. “Książka naucza serce dobroci i miłości, naucza świętości, cierpienia i pogody ducha”- pisał Kornel Makuszyński. Dlatego dzisiaj ruszamy w podróż “Od serca do serca”.

 

  1. Prezentacja “Od serca do serca” o życiu i twórczości Kornela Makuszyńskiego.

 

  1. Losy “ Miasta”. Zespoły losują koperty: puzzle “Miasta” (Stryj, Lwów, Paryż, Warszawa, Zakopane). Układanie obrazków (podkład muzyczny). Odczytanie nazw miast. Co łączy te wszystkie miasta?

 

  1. Jakie znacie książki Kornela Makuszyńskiego? Dopasujcie bohatera do tytułu utworu.

Rozsypanka bohater+tytuł dla każdego zespołu (podkład muzyczny). Każdy zespół kolejno prezentuje swoją pracę.

 

  1. Przegląd książek, odczytanie tytułów. Zapisywanie tekstu notatki do zeszytu

Tytuł:…………………………..

Autor:………………………….

 

  1. Zabawa ruchowa “Złap Koziołka-Matołka (wybrane dziecko ubiera bródkę) lub małpkę Fiki-Miki (wybrane dziecko ubiera wielkie uszy) (podkład muzyczny)

 

  1. Na wielkich kartkach bohaterowie utworów K.Makuszyńskiego: Koziołek-Matołek, małpka Fiki-Miki, Jacek i Placek, Basia, smok wawelski. Zespoły losują bohatera. Kolorowanie kredkami. Układanie opisu wylosowanego bohatera. Prezentacja pracy zespołowej. Wywieszanie plakatów na ścianie.

 

  1. Konkurs dla rodziców.

— W Waszych rodzinnych bibliotekach zachowały się książki Makuszyńskiego, które należały do Waszych rodziców i dziadków. Porozmawiajcie z nimi, zapytajcie, może dowiecie się czegoś bardzo interesującego. Układanie pytań do rodziców.

 

 

 

 

 

  1. Podsumowanie.

Krzyżówka, hasło wypisane na plakacie.

Krzyżowka

 

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.

 

  1. Koziołek- ……….
  2. Miasto, w którym kozy kują.
  3. Zimowa stolica Polski.
  4. Z myszką, klawiaturą i ekranem.
  5. Miasto urodzenia autora książki pt. “Awantura o Basię”.
  6. Stolica Polski.
  7. Budują tamy na rzece.
  8. Pierwszy miesiąc w roku.
  9. Wybiera się za morze i wybrać się nie może.
  10. Fiki-Miki to …..
  11. Śniegowa pora roku.

 

Hasło – ………………………………………………………………..

 

  1. Ewaluacja
  1. Napisz list do K. Makuszyńskiego, opisz dzisiejszą lekcję-podróż.
  2. Czy podobała się dzisiejsza lekcja? Każdy uczeń otrzymuje 3 serduszka. Przyklejanie serduszek na plakatach przedstawiających głównych bohaterów książek Makuszyńskiego.
  3. Oglądanie wystawy pamiątek rodzinnych. Poczęstunek dla dzieci i rodziców: herbata, kawa, sok, kanapki, owoce, cukierki, degustacja – kozi ser i kozie mleko.

 

K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a
K ó z k a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najnowsze aktualności

Jesteśmy na:

© Fundacja Wolność i Demokracja